sigla_qilingongsigla_qilingongclubul_sportiv_qigong_galati

 

qilingong_ideogramaqilingong

BADUANJIN SAU "BROCARDUL DE AUR ÎN 8 SECŢIUNI"

 

DAOYIN este un sistem unic de metode apărute în China, în urmă cu mii de ani, pentru menţinerea sănătăţii, îndepărtarea bolii şi prelungirea vieţii. El reprezintă practic sursa tuturor exerciţiilor de qigong moderne. Tocmai de aceea se poate spune că străvechiul Daoyin este "mama" qigong-ului modern.

După cum arată documentele istorice, metodele Daoyin au început să apară încă din preistorie, înainte de dinastia Shang (sec. 17-11 î.d.H.) şi au ajuns la maturitate în timpul Statelor Combatante. Inscripţia pe o bucată de jad din această perioadă, păstrată acum la Muzeul Tianjin, este cea mai veche scriere despre exerciţiile Daoyin. Pe ea se poate citi:" Inspiră odată, profund şi direcţionează-ţi respiraţia în jos (spre Xia Dantian). Păstreaz-o acolo. Apoi expiră şi direcţioneză-ţi  respiraţia în sus, ca o mlădiţă ce creşte, către direcţia opusă celei de inspiraţie, până la capăt. Astfel esenţa cerului va urca iar esenţa pământului va coborî. Cel ce respectă această lege va trăi, altfel va muri." Aceasta este o descriere a întregului proces de respiraţie din practica Daoyin.

Picturile Daoyin din timpul dinastiei Han descoperite într-un mormânt la Mawangdui lângă Changsha, capitala provinciei Hunan, reprezintă cele mai vechi descrieri grafice ale practicii Daoyin. În aceste picturi sunt reprezentaţi oameni de ambele sexe şi de vârste diferite în mai mult de 40 de posturi, imitând diferite animale (dragonul, pasărea, maimuţa, ursul sau cocostârcul). După dinastia Han, sistemul Daoyin a început să fie dezvoltat şi mai mult de medici sau taoişti ajungându-se la apariţia altor forme cum ar fi: wuqinxi (jocul celor cinci animale), taixifa (arta respiraţiei interne), yijinjing (exerciţii pentru întărirea tendoanelor) şi baduanjin (brocardul în opt secţiuni).

Există două forme de brocard - una care se execută stând jos şi cealaltă în picioare. Diverşi autori atribuie originea acestor exerciţii lui Zhong Li din dinastia Tang (618-907). Descrierea setului de opt exerciţii în poziţie şezând a apărut pentru prima dată în Zhongli Baduanjinfa, anexă a Xiuzhen Shishu (Zece Texte pentru Studiul Realităţii). Originea acestor exerciţii conduce către o introducere scrisă de Zeng Zao, un avocat ce a murit în jurul anului 1150, autor al unei enciclopedii despre alchimia internă (Daoshu): "cele opt exerciţii ale lui Zhong Li, spune el, au fost înscrise pe un zid de piatră de mâna lui Lü Dongbin; astfel ele au fost transmise lumii întregi".

Se spune că Zhong Li a fost profesorul Bătrânului Lü precum şi precursorul Taoismului Realităţii Complete, şcoală din care a făcut parte şi Chang San-feng căruia i se atribuie originea Tai Chi Chuan-ului. Brocardul în opt secţiuni este considerat ca un amestec de tehnici din gimnastică, de absorbţie a respiraţiei, de vizualizare şi de alchimie internă.

Legenda îi atribuie generalului Yue Fei finisarea brocardului (poziţia în picioare), lucru întâmplat în timpul dinastiei Song de Sud (1177-1279). Acesta a pus la punct un set de doisprezece exerciţii care erau folosite pentru antrenarea soldaţilor denumite "Opt Brocarduri Preţioase". Acest nume a fost dat de steagurile de mătase folosite de soldaţi, steaguri pe care se aflau brodate Cele Opt Trigrame (Bagua) ale Yijing. Unele din aceste exerciţii, realizate cu mai puţină forţă şi fără greutatea echipamentului militar, au fost adaptate mai târziu pentru stilul uşor de antrenament sub denumirea de Brocardul în Opt Secţiuni sau Cele Opt Comori. Tot în vremea dinastiei Song de Sud, Brocardul taoist a pătruns şi în mănăstirea Shaolin el fiind folosit ca exerciţii de încălzire de către călugări, aşa cum se arată într-un text cunoscut ca She Sheng Yaoyi.

În timpul dinastiei Qing (1644-1911) circula un manuscris intitulat "Yijinjing" (Manual cu Exerciţii pentru Întărirea Tendoanelor). Acesta conţinea următoarele capitole: teoria generală a yinjinjing, tratat de fortificare internă, întărirea interioară a eroului mistic, opt exerciţii de brocard pentru fortificarea externă a eroului mistic, desenele celor doisprezece poziţii. În 1854 un anume Wang Zuyuan care petrecuse trei luni la mănăstirea Shaolin a văzut manuscrisul şi a recunoscut exerciţiile taoiste Baduanjin care au fost transmise aproape intacte în vremea noastră. Brocardul practicat în picioare a devenit foarte cunoscut în 1926 când W.C. Wang şi Gunsun Hoh l-au publicat într-un ziar din Shanghai producând o furie violentă în rândul instructorilor de Taiji şi Wushu. Lumea a început să vorbească despre el iar Brocardul a fost introdus în programul de antrenament al artelor marţiale. Se spune că însuşi Mao Zedong îl practica frecvent. Brocardul a fost unul dintre primele exerciţii reabilitate la începutul deceniului şase al secolului trecut în China.

El este recomandat în mod special celor care lucrează la birou în fiecare zi. Eficacitatea lui, uşurinţa cu care poate fi învăţat şi timpul scurt în care poate fi exersat sunt principalele caracteristici ale acestui set de exerciţii. Practicând regulat Brocardul organele interne precum şi muşchii şi tendoanele se vor întări. În timpul practicării fiecare parte a organismului este implicată, respiraţia şi mişcările corpului sunt lente, respiraţia este ritmică şi în armonie cu mişcările corpului.

Dar să vedem care sunt problemele de sănătate care pot fi rezolvate de fiecare exerciţiu în parte:

  1. Acest exerciţiu are efect asupra tuturor organelor interne, ajută la creşterea capacităţii pulmonare, alungă oboseala, întăreşte muşchii şi oasele spatelui, activează circulaţia prin Triplul Încălzitor (Sanjiao) care este responsabil de sintetizarea şi distribuirea energiei în corp. Acest prim exerciţiu pregăteşte muşchii şi organele interne pentru formele următoare.
  2. Acest exerciţiu stimulează funcţiile respiratorie şi circulatorie, întăreşte muşchii pieptului, braţelor şi umerilor şi tonifică meridianele plămânului şi intestinului gros.
  3. Acest exerciţiu stimulează organele interne şi ajută la prevenirea bolilor gastro-intestinale. Reglează energia stomacului şi a pancreasului îmbunătăţind astfel digestia, tranzitul intestinal şi circulaţia sanguină.
  4. Acest exerciţiu întăreşte muşchii ochilor, muşchii gâtului împiedicând astfel apariţia problemelor la vertebrele cervicale, stimulează circulaţia sanguină la nivelul capului eliminând oboseala, ameţelile şi alte dereglări funcţionale ale sistemului nervos central. Este în mod special benefic celor care suferă de hipertensiune şi arterioscleroză.
  5. Acest exerciţiu are efect asupra inimii şi îmbunătăţeşte funcţionarea sistemului nervos.
  6. Acest exerciţiu întăreşte muşchii lombari (şalele) şi îmbunătăţeşte funcţionarea rinichilor şi a glandelor suprarenale. Cei care suferă de hipertensiune sau arterioscleroză nu trebuie să coboare capul prea mult.
  7. Acest exerciţiu are efect de mărire a qi-ului intern, stimulează cortexul cerebral şi sistemul neurovegetativ, îmbunătăţeşte circulaţia sângelui, măreşte forţa fizică.
  8. Acest exerciţiu distribuie energia în tot corpul.

Pentru ca acest set de exerciţii să aibă un efect benefic asupra sănătăţii, el trebuie abordat cu încredere, sinceritate şi perseverenţă. Doar cu încredere vă puteţi dezvolta sinceritatea şi vă puteţi concentra în timpul practicii; doar cu sinceritate puteţi persevera în practică şi puteţi obţine succese vizibile; şi doar cu perseverenţă puteţi obţine efecte benefice.

Este indicat să practicaţi cel puţin o dată pe zi. Cei care doresc să se refacă în urma unei probleme de sănătate pot exersa Brocardul de trei ori pe zi dar nu trebuie să obosească exersând. Deoarece câteva din exerciţiile din acest set implică întinderi e indicat să nu forţaţi dincolo de punctul în care apare disconfortul fizic.

Clubul Sportiv Qigong Galaţi © 2007