sigla_qilingongsigla_qilingongclubul_sportiv_qigong_galati

 

qilingong_ideogramaqilingong

BROCARDUL DE AUR ÎN 8 SECŢIUNI (BA DUAN JIN) -
PUŢINĂ ISTORIE DAR MULTE BENEFICII

 

Folosirea exerciţiilor fizice şi de respiraţie pentru menţinerea unei stări optime de sănătate, pentru lupta împotriva bolii şi pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii provine încă din antichitate. Acest tip de activitate fizică are o îndelungată istorie documentată deopotrivă în China şi India. Lucrările de artă, manualele medicale, folclorul, tratatele şi chiar povestirile despre acest subiect merg până în urmă cu 4 000 de ani. Deasemenea tehnicile militare de antrenament, codurile de comportament în armată şi antrenamentul militar cu diferite arme (arcul, sabia, suliţa, cuţitul, etc) sunt la fel de vechi.

De-a lungul multor secole, în China remediile medicale tradiţionale (plantele, masajul, hrana, acupunctura, exerciţiile fizice, etc) au fost folosite în combinaţie cu practicile ezoterice Taoiste. În plus, comerţul şi schimburile culturale dintre India, Tibet şi China au transferat teoria şi practicile buddiste, Tantra, Yoga, Dao-yin, plantele medicinale, tehnicile medicale şi tehnicile de antrenament în artele marţiale între cele trei regiuni. Astfel s-ar putea spune că yoga este un stil indian de qigong şi că qigong-ul este un stil chinezesc de...  yoga. Ambele practici scot în evidenţă unitatea omului cu Universul, viaţa în armonie cu Calea sau Tao, evitarea violenţei, iluminarea, un stil de viaţă sănătos, păstrarea şi circularea energiei (prana în Yoga sau qi în qigong), practicarea meditaţiei, etc. Aceste metode şi practici au fost studiate şi adaptate de-a lungul miilor de ani în China pentru a ajuta la menţinerea unei bune stări de sănătate, pentru prevenirea şi vindecarea bolilor, pentru refacerea vitalităţii, pentru calmarea minţii şi pentru sporirea spiritului pacientului sau practicantului.

Există mai multe teorii interesante referitoare la originea şi dezvoltarea Brocardului în opt secţiuni. Se presupune că vechile dansuri, exerciţii şi aplicaţii militare, ritualuri şamanice şi practici Taoiste au reprezentat rădăcinile mişcărilor de qigong. Scrierile care atestă aceste exerciţii şi posturi pentru păstrarea sănătăţii, în care se întâlnesc şi anumite mişcări destul de asemănătoare celor din Brocard, datează de acum 2 150 de ani.

În 1972, arheologii chinezi au descoperit mormântul regelui Ma care a trăit în timpul dinastiei Han de Vest (206 î.H. - 24 d.H). În acest mormânt de la Mawangdui, la periferia oraşului Changsha din provincia Hunan, ei au găsit pe lângă manualele medicale şi un sul de mătase pe care erau desenate 44 de siluete umane în diferite posturi. Sub fiecare siluetă era înscris numele unui animal sau numele bolii pe care acea postură o putea vindeca.

Hua Tu (110 - 207) este unul dintre cei mai cunoscuţi medici din dinastia Han. În "Istoria ultimilor ani ai dinastiei Han", Hua To scria: "Corpul omenesc trebuie să aibă parte de mişcare dar niciodată până la epuizare. În acest fel se îmbunătăţeşte digestia, se deschid vasele de sânge iar boala este împiedicată să apară. La fel se întâmplă şi cu balamalele unei uşi folosite. Ele nu ruginesc. Eu am creat arta numită Mişcările (Jocul) celor 5 Animale: tigrul, căprioara, ursul, maimuţa şi cocorul. Aceasta elimină boala, ajută picioarele şi e şi o formă a Tao Yin (exerciţii de întindere). În timp ce vei practica această artă vei transpira uşor, obrajii vor roşi, îţi vei simţi corpul mai uşor şi ţi se va face foame."

Legenda spune că Marele Maestru Bodhidharma (Ta Mo în chineză) i-a învăţat pe călugării budişti din templul Shaolin un set de 18 exerciţii. Acest set este cunoscut sub denumirea de "Cele 18 mâini ale lui Lohan". Referindu-se la acest set de exerciţii maestrul Wong Kiew-Kit spune că primele 8 exerciţii sunt aceleaşi cu cele dintr-un set de exerciţii numit "Brocardul în 8 secţiuni". Profesorul Wang Jiafu spune că desene şi cărţi despre Daoyin au apărut în număr din ce în ce mai mare în timpul dinastiei Jin de Vest (266 - 316). În timpul dinastiilor Sui şi Tang (581 - 907) Daoyin s-a împărţit în mai multe tipuri de exerciţii pentru întărirea sănătăţii, printre care şi renumitul Baduanjin.

Tratatul intitulat Xiu Zhen Shi Shu (Cele 10 Tratate despre Refacerea Vitalităţii Originale) apărut în secolul VIII atribuie dezvoltarea Brocardului în 8 Secţiuni unuia dintre cei Opt Nemuritori din folclorul chinez, Chong Li-quan. Între 800 - 1200 variaţii ale acestor exerciţii au fost folosite în templele Taoiste de pe muntele Wudang în scopul cultivării sănătăţii iar unele dintre ele au fost folosite ca exerciţii de încălzire de către călugării Shaolin. Desemenea se pot observa asemănări între posturile şi mişcările din Jocul celor 5 Animale şi cele din Brocard. Medicii din China au prescris dintotdeauna diferite exerciţii în scopul prevenirii şi vindecării problemelor de sănătate împreună cu alte metode curative. Multe dintre aceste exerciţii sunt folosite şi în zilele noastre iar Brocardul în 8 Secţiuni este considerat adesea un exerciţiu medical Wai Dan (Wai Dan Qigong - metode de înlăturare a starilor tensionale, de observare şi de control a stărilor emoţionale prin meditaţie şi respiraţie, exercitii de circulatie externa a qi-ului).

În timpul dinastiei Sung de Sud (1177 - 1279) renumitul general Yeuh Fei a dezvoltat un set de 12 exerciţii care erau folosite pentru pregătirea fizică a soldaţilor. Aceste exerciţii erau efectuate în forţă şi cu greutatea întregului echipament militar. În secolele următoare, opt din aceste exerciţii, executate mult mai încet şi cu mai puţină forţă, au început să fie folosite ca exerciţii de încălzire în diferite forme de arte marţiale interne (Taijiquan, Bagua, Hsing I, etc) dar şi în diferitele stiluri de qigong. Aceste exerciţii au devenit cunoscute sub denumirea de Brocardul în 8 Secţiuni sau Cele 8 Comori.

Maeştrii Taoişti spun că acest set de exerciţii trebuie efectuat cel puţin 100 de zile înainte ca efectele să apară. Taoiştii din vechime spuneau că: "Doar după 100 de zile de muncă susţinută lumina e adevărată; doar atunci apare focul spiritului. E nevoie de 100 de zile pentru a construi Fundaţia." Cultivarea Dan Tien-ului (sau a Câmpului de Cinabru) necesită o practică îndelungată, de ordinul anilor, dacă se doreşte asigurarea longevităţii şi obţinerea puterilor speciale. Toate exerciţiile de qigong urmăresc îmbunătăţirea sănătăţii, sporirea energiei interne, revitalizarea corpului şi a minţii, prevenirea sau controlul bolii, tonifierea organelor interne, reechilibrarea, reducerea stresului, întărirea sistemului imunitar, îndepărtarea toxinelor din corp, întărirea muşchilor şi a tendoanelor, îmbunătăţirea stării de spirit, creşterea longevităţii şi oferă o cale ce duce spre iluminare şi armonie cu Tao.

Unii specialişti afirmă că Brocardul în 8 Secţiuni nu este un exerciţiu de qigong. Ei spun că acesta e un set de exerciţii de încălzire folosit în artele marţiale predate în templul Shaolin şi că el poate fi executat şi fără implicarea minţii. Însă când aceste mişcări sunt executate mai rapid nu e posibil întotdeauna să ne concentrăm mintea pentru a putea conduce energia. Iar beneficiile suplimentare de pe urma practicării Brocardului (colectarea, circularea, purificarea, direcţionarea, cultivarea, păstrarea, transformarea sau emiterea energiei) nu pot fi obţinute fără disciplinarea minţii. Majoritatea practicanţilor vor avea de câştigat de pe urma practicării Brocardului într-o manieră calmă, relaxată şi naturală. Mişcările rapide şi executate în forţă sunt contraproductive. Practicantul trebuie să respire natural şi complet, să execute mişcările încet, să devină ca apa curgătoare, să fie relaxat. Nu trebuie să se gândească la problemele de zi cu zi. Când acestea îi apar în minte trebuie doar să le observe şi să le lase să treacă mai departe. Trebuie să-şi simtă corpul, să execute cu plăcere fiecare mişcare şi să devină conştient de mediul înconjurător.

Vă invit acum să trecem în revistă câteva dintre beneficiile obţinute de pe urma practicării fiecărei secţiuni în parte.

Prima secţiune

  1. respiraţia profundă ajută la reglarea tensiunii arteriale
  2.  întinderea mâinilor relaxează muşchii tensionaţi
  3. poziţia în picioare cu greutatea corpului în mod egal distribuită pe ambele tălpi realiniază muşchii spatelui şi ai coloanei vertebrale
  4. ajută la reglarea energiei inimii, plămânilor, stomacului, splinei şi ficatului. Desemenea stimulează organele interne din torace (Triplul Încălzitor).
  5. sunt puşi în mişcare muşchii umerilor şi tricepşii
  6. ajută la creşterea capacităţii pulmonare
  7. alungă oboseala

Acest prim exerciţiu pregăteşte muşchii şi organele interne pentru formele următoare. În timpul practicii gâtul, spatele, picioarele şi mâinile sunt îndoite sau curbate în mod natural. E foarte important ca pe durata practicii să se menţină aceste curbe naturale. Genunchii şi coatele nu trebuie să fie blocate.

A doua secţiune

1. poziţia MaBu întăreşte picioarele, genunchii, mijlocul şi muşchii spatelui
2. se întăresc muşchii umerilor, bicepşii şi ai antebraţelor
3. funcţiile creierului sunt îmbunătăţite datorită concentrării pe coordonarea mişcărilor
4. liniştirea minţii reduce stresul din corp
5.datorită mişcării duble (stânga-dreapta) se aliniază corpul şi se îmbunătăţeşte coordonarea
6. respiraţia profundă şi regulată îmbunătăţeşte funcţionarea plămânilor şi îmbunătăţeşte starea de spirit
7. se exersează muşchii ochilor şi se reduce durerea din muşchii lombari (şale) sau din picioare
8. se spune că acest exerciţiu întăreşte rinichii
9. tonifică meridianele plămânului şi intestinului gros

A treia secţiune

  1. se întăresc muşchii braţelor, ai umerilor, ai spatelui şi ai abdomenului
  2. prin "deschiderea" pieptului creşte profunzimea respiraţiei
  3. ajută la reglarea splinei şi a stomacului
  4. îmbunătăţeşte echilibrul şi funcţiile creierului
  5. reduce stresul din corp
  6. relaxează muşchii tensionaţi
  7. reglarea energiei stomacului şi a pancreasului previne bolile gastro-intestinale, îmbunătăţeşte digestia, tranzitul intestinal şi circulaţia sanguină.

Primele trei secţiuni ale Brocardului destind muşchii pieptului şi ai abdomenului precum şi pe cei ai umerilor şi ai braţelor. Desemenea şi cuşca toracică are de câştigat de pe urma primelor trei exerciţii. Toate acestea, combinate cu respiraţia profundă, sporesc capacitatea pulmonară.

A patra secţiune

1. pune în mişcare muşchii gâtului şi pe cei oculari, împiedicând astfel apariţia problemelor la vertebrele cervicale
2. funcţiile creierului sunt îmbunătăţite datorită concentrării pe coordonarea mişcărilor
3. respiraţia prelungă, profundă şi constantă aduce un aport suplimentar de oxigen în sânge
4.  relaxează muşchii tensionaţi şi reduce stresul din corp
5. stimulează circulaţia sanguină la nivelul capului eliminând oboseala, ameţelile şi alte dereglări funcţionale ale sistemului nervos central
6. este în mod special benefic celor care suferă de hipertensiune şi arterioscleroză

Persoanele cu probleme la nivelul gâtului trebuie să execute mişcarea foarte încet şi să nu încline capul spre înapoi deoarece acest lucru va induce o tensiune suplimentară în vertebrele cervicale.

A cincea secţiune

  1. întăreşte inima şi ajută la eliminarea "focului inimii"
  2. poziţia Ma Bu întăreşte picioarele şi zona lombară
  3. se întăresc şi se întind muşchii coapselor, ai abdomenului, ai spatelui şi tricepşii
  4. previne apariţia blocării vertebrelor şi le realiniază

A şasea secţiune

1. se pun în mişcare muşchii lombari şi îmbunătăţeşte funcţionarea rinichilor şi a glandelor suprarenale
2. creşte fluxul sanguin în zona toracelui
3. se antrenează muşchii cvadricepşi şi tendoanele din zona genunchiului
4. arcuirea spre spate întăreşte atât muşchii abdominali cât şi pe cei lombari
5. stimulează diferite meridiane energetice

Persoanele care suferă de hipertensiune arterială sau arteroscleroză nu trebuie să coboare capul prea mult iar cele care au probleme în zona taliei nu trebuie să se aplece prea mult în faţă sau în spate.

A şaptea secţiune

  1. întăreşte sistemul cardiovascular
  2. antrenează muşchii umerilor, ai taliei, ai feţei şi muşchii oculari
  3. îmbunătăţeşte coordonarea şi echilibrul
  4. elimină stările interioare negative
  5. conform MTC acestă mişcare stimulează şi revitalizează ficatul
  6. acest exerciţiu are efect de mărire a qi-ului intern, stimulează cortexul cerebral şi sistemul neurovegetativ, îmbunătăţeşte circulaţia sângelui, măreşte forţa fizică.

A opta secţiune

  1. se pun în mişcare muşchii gambelor, ai spatelui inferior şi ai coapselor
  2. întinderea coloanei vertebrale aliniază şi îndreaptă coloana
  3. MTC spune că acest exerciţiu stimulează sistemul imunitar şi ajută corpul să se vindece de multe boli
  4. este exersat tendonul lui Ahile
  5. acest exerciţiu distribuie energia în tot corpul

După cum am arătat mai sus, originile acestui set de exerciţii nu au fost stabilite clar. Dar dacă e să privim lucrurile strict din punctul de vedere al restabilirii, menţinerii şi îmbunătăţirii stării de sănătate, acest lucru nici nu contează prea mult. Importante sunt efectele pozitive care apar în urma practicării acestui set de exerciţii.

Clubul Sportiv Qigong Galaţi © 2007