sigla_qilingongsigla_qilingongclubul_sportiv_qigong_galati

 

qilingong_ideogramaqilingong

ÎNŢELEPCIUNE ORIENTALĂ ÎN BUCĂTĂRIA OCCIDENTALĂ

 

"Medicamentele să vă fie hrană iar hrana, medicament" spunea Hipocrate, părintele medicinii. Într-o anumită măsură noi am pierdut simţul valorii alimentelor aşa cum am pierdut şi practica medicinii energetice. În ultima parte a secolului trecut ne-am îndreptat mai mult atenţia spre Orient în încercarea de a completa această pierdere. Din acest articol veţi afla cum puteţi adapta înţelepciunea orientală la cultura occidentală, mai exact cum puteţi pune în practica occidentală ideile orientale despre alimentaţie fără să renunţaţi la propriile tradiţii.

Chinezii percep mai bine realitatea subtilă care trece dincolo de viaţa materială. Spre deosebire de principiile fizicii moderne, ei văd lumea de la nivelul energiei. Mişcarea subtilă a qi-ului se regăseşte în medicină, în agricultură mai exact în toate domeniile vieţii lor. De aceea cultivarea acestei energii-motor a vieţii este principiul fundamental al unei vieţi sănătoase.

În occident alimentele sunt văzute din punctul de vedere al cantităţilor de substanţe nutritive care se găsesc în acestea (proteină, fier, vitamina A, etc). Viziunea orientală asupra alimentelor rezidă în observarea comportamentului uman îndată ce alimentul respectiv a ajuns în corp. Alimentele sunt evaluate din punctul de vedere al naturii şi calităţii qi-ului pe care îl conţin. Unele alimente activează metabolismul, altele îl încetinesc; unele alimente generează căldură în corp, altele, răcoare; anumite alimente hidratează, altele usucă; unele hrănesc rinichii, altele ficatul sau inima.

Unul dintre principiile hrănirii "orientale" spune că trebuie să mâncăm în conformitate cu ceea ce suntem. Aşadar pentru chinezi nu există diete general care funcţionează pentru toţi. Fiecare persoană are o constituţie diferită, deci nevoi nutritive diferite. O persoană poate fi descrisă ca o combinaţie a anumitor calităţi de bază cum ar fi Excesul sau Deficienţă, Cald sau Rece, Umed sau Uscat şi ca având o tendinţă particulară către dezechilibrul unui organ sau element. Aceste şabloane constituţionale determină cea mai potrivită dietă pentru fiecare persoană iar ceea ce este potrivit pentru o persoană s-ar putea să nu se potrivească alteia.

În China, alimentele sunt descrise într-un limbaj care pare mai degrabă poetic decât ştiinţific. În occident, pe etichetele alimentelor apare o listă cu principalele substanţe nutritive din acel aliment, nivelul grăsimilor, al carbohidraţilor, etc. De exemplu, pe o conservă de sardine stă scris că ar conţine 190 de kilocalorii, 21,3 g proteină şi 10 g de grăsimi la suta de grame. Pe aceeaşi etichetă dar în China am putea întâlni următoarea descriere: sardinele sunt neutre dpdv al temperaturii şi au un gust sărat şi dulce. Hrănesc Sângele, ajută la eliminarea apei din corp şi au un efect benefic asupra Stomacului şi Splinei. Ce vor să spună toate acestea? Să explicăm.

Printre calităţile atribuite alimentelor în China, temperatura este cea mai importantă. Temperatura nu se referă la consumarea alimetelor reci sau fierbinţi ci la efectul pe care acestea îl au asupra metabolismului după digestia iniţială. Mai exact, unele alimente încălzesc în timp ce altele răcoresc. Castraveţii, roşiile şi iaurtul, de exemplu sunt pe lista cu alimentele ce răcoresc în timp ce piperul, usturoiul şi carnea de miel se regăsesc pe lista cu alimente ce ne încălzesc. metabolismul. Sardinele sunt undeva pe la mijloc.

Acum am putea deja să stabilim câteva reguli în privinţa dietei în conformitate cu propria noastră constituţie. O persoană cu o constituţie "fierbinte", de exemplu,  va trebui să aibă o dietă întrucâtva "răcoritoare": multe fructe şi legume, peşte în locul cărnii şi nu foarte multe alimente condimentate sau grase sau substanţe care produc căldură, precum alcoolul. O persoană "rece" va avea nevoie de o dietă "caldă": mâncăruri cu carne şi legume fierte la foc mic sau înăbuşit, ingrediente "calde" precum ghimbir sau usturoi şi nu foarte multe substanţe care răcoresc - ceai sau alimete crude.

Atunci când suntem răciţi sau avem gripă putem găsi "leacul" chiar în propria bucătăria. În ajutor ne pot veni fie o ceaşcă cu ceai de mentă sau flori de soc fie o supă de dovlecel, de ţelină sau de morcovi. Aceeaşi răceală poate fi agravată însă prin consumarea alimentelor "fierbinţi" sau a celor care au efect congestionant cum ar fi carnea sau lactatele. Dacă răceala se manifestă prin tremurături şi dureri renunţaţi la sticla cu apa fierbinte. Consumaţi în schimb ceai de ghimbir sau o supă de ceapă. Alimentele "reci" ca fructele sau salatele şi cele "congestionante" vor încetini refacerea.

Gustul alimentelor dă o indicaţie în plus asupra acţiunii lor. Există cinci gusturi (dulce, picant, sărat, acru şi amar) fiecare corespunzând unui organ şi îndeplinind anumite acţiuni. Alimentele dulci umezesc şi hrănesc, cele picante au efect de dispersie a energiei stagnante şi ajută la restabilirea curgerii normale a qi-ului, alimentele sărate înmoaie şi detoxifică, cele acre stimulează absorbţia şi contracţia iar alimentele amare contracarează umezeala.

Un aliment poate avea diferite alte acţiuni: poate întări anumite funcţii sau substanţe sau poate regla curgerea energiei prin corp. unele alimente întăresc Sângele, qi-ul, sau yin-ul şi yang-ul. Altele elimină umezeala, stimulează circulaţia sau elimină forţele patogene. Sardinele sunt bune pentru Sânge, carnea de pui hrăneşte qi-ul, seminţele de susan întăresc yin-ul iar nucile, yang-ul. Alte alimente au acţiuni reglatoare: ghimbirul proaspăt elimină Răceala, varza elimină Căldura, chimenul dulce (secăreaua) face să circule mai bine qi-ul digestiv, măslinele îndepărtează toxinele iar secara elimină Umezeala.

Aşadar cum am putea începe să aplicăm ideile bucătăriei orientale în cea occidentală? Mai simplu decât s-ar putea crede. De fapt pentru a mânca în stil oriental nu trebuie să ne schimbăm dieta ci felul în care mâncăm. Iată câteva indicaţii:

  1. Bucuraţi-vă de mâncarea dvs. Felul în care ne simţim atunci când consumăm alimentele dă indicaţii organismului ce să facă cu acestea. Străduiţi-vă să nu aveţi gânduri "inestetice" atunci când sunteţi la masă.
  2. Relaxaţi-vă. Dacă stăm într-o poziţie încordată sau foarte aplecată putem împiedica ca hrana să circule normal prin sistemul digestiv. E indicat să respirăm adânc de câteva ori, să ne reglăm poziţia la masă şi să ne liniştim înainte de a începe să mâncăm. Inspirând aroma mâncării putem ajuta la stimularea sucurilor gastrice.
  3. Mestecaţi bine şi mâncaţi încet. Se spune că stomacul nu are dinţi. Mâncarea nemestecată dă şi mai mult de lucru sistemului digestiv lucru care poate produce probleme digestive.
  4. Nu amestecaţi băuturile cu mâncarea. Prea multe lichide ingerate laolaltă cu mâncarea pot dilua prea mult sucurile gastrice afectând astfel digestia. O ceaşcă de ceai de iasomie, de chimen dulce sau de mentă pentru uşurarea digestiei e deajuns. E indicat să bem mult cu jumătate de oră înainte de masă sau la o oră şi ceva după aceasta.
  5. Nu răciţi sistemul digestiv. Acesta nu tolerează ingestia continuă de substanţe reci (direct din frigider) sau de substanţe cu energie rece cum sunt alimentele crude. În cele din urmă focul ce sprijină şi energizează sistemul digestiv va slăbi iar substanţele şi energia necesare nu vor mai putea fi extrase din alimente.
  6. Opriţi-vă înainte de a vă simţi sătul. Multe dintre problemele de sănătate din occident sunt urmarea supraalimentaţiei. Dacă mâncăm în mod obişnuit prea mult, sistemul digestiv se supraîncarcă iar noi ne simţim obosiţi şi congestionaţi. Prea multă energie va fi implicată în procesarea bolului alimentar şi prea puţină va putea fi folosită pentru alte activităţi. E nevoie de disciplină şi atenţie pentru a regla această tendinţă dar beneficiile apar imediat iar foamea pe care căutam să o potolim cu mâncare se dovedeşte deseori că e la origine o "foame emoţională" de fapt.
  7. Mâncaţi cât mai multe alimente din zona în care locuiţi. Alimentele care au crescut în aceeaşi zonă cu noi au mai multe şanse să rezoneze în armonie cu corpul nostru decât cele care au crescut în alt sezon pe cealaltă parte a Globului, care sunt necoapte şi stropite cu tot felul de substanţe conservante.
  8. Nu uitaţi să vă bucuraţi de ceea ce mâncaţi!

Aceste principii simple pot face diferenţa între o stare de sănătate bună şi una mai puţin bună. Să mai spunem deasemenea că alimentele care nu au suferit modificări genetice au o structură energetică mai puternică şi mai sănătoasă decât cele supuse efectelor substanţelor chimice. Structura energetică a alimentelor este serios slăbită de microunde. Felul în care ne gătim mâncarea îi afectează vitalitatea iar pentru indivizi diferiţi sunt necesare metode diferite. Iată câteva metode de gătit:

Supe şi mâncăruri fierte la foc mic - au avantajul de a elibera substanţele nutritive cu uşurinţă în organism şi sunt foarte folositoare mai ales celor care au un sistem digestiv slăbit.

Alimentele fripte - sunt o metodă ideală de gătit în sezonul rece şi pentru cei cu constituţie "rece".

Salatele - nu sunt ceva obişnuit în China dar sunt foarte apreciate la noi. Alimentele crude au în general efect de curăţare şi răcorire şi se potrivesc celor care au o constituţie "fierbinte". Câte o salată din când în când ajută doar dacă sistemul nostru digestiv este îndeajuns de puternic.

Alimentele fierte în apă sau abur - această metodă e considerată neutră deoarece nu creşte în mod semnificativ "temperatura" energetică a alimentelor. Alimentele fierte în abur au un uşor efect de curăţare.

Alimentele prăjite - această metodă clasică orientală este acum populară şi în occident. Este o metodă ceva mai "caldă" decât fierberea în abur. Dacă se adaugă ghimbir, usturoi sau alte condimente "calde" mâncarea obţinută va fi mai "caldă" şi mai uşor de digerat.

Aşadar nu e necesar să mâncăm alimente chinezeşti sau să învăţăm să mânuim renumitele beţişoarele chinezeşti pentru a beneficia de înţelepciunea acumulată de-a lungul atâtor secole şi în acest domeniu. Nu trebuie decât să aflăm ce constituţie avem în conformitate cu normele chinezeşti, să adoptăm câteva principii simple şi să transformăm bucătăria într-un "loc de joacă" cu noile idei. Poftă bună!

Clubul Sportiv Qigong Galaţi © 2007