sigla_qilingongsigla_qilingongclubul_sportiv_qigong_galati

 

qilingong_ideogramaqilingong

SPLINA - BUCĂTĂRIA CORPULUI NOSTRU

 

Încă de mici învăţăm să ne adaptăm mediului în care ne naştem. Pe măsură ce acest lucru se întâmplă ne dezvoltăm şi puterea Splinei. La început depindem de laptele matern şi de grija părinţilor. Pe măsură ce creştem ne dezvoltăm abilitatea de a digera hrană mai complexă şi de a ne purta singuri de grijă. Abia după vârsta de 7 ani putem considera că Splina noastră a ajuns la maturitate ceea ce înseamnă că primii ani de viaţă sunt foarte importanţi în dezvoltarea sănătoasă a Splinei. Dezvoltarea Splinei poate fi văzută ca trecerea de la "dependenţă" la "independenţă", de la "a ni se purta de grijă" la "a ne purta de grijă nouă înşine".

Funcţiile Splinei sunt cea de adaptare, de hrănire şi de sprijin. După cum vom vedea, aceste funcţii sunt exprimate deopotrivă la nivel fiziologic, anatomic, mental, emoţional şi spiritual. La nivel fiziologic, Splina se exprimă prin intermediul sistemului digestiv. Digestia este procesul de transformare a hranei în substanţe care pot fi folosite în interiorul corpului şi de trimitere a acestora acolo unde e nevoie de ele. Cu cât Splina noastră e mai puternică cu atât putem extrage mai eficient din alimente substanţele necesare pentru nevoile corpului nostru. Atunci când mâncăm întrebarea pe care trebuie să ne-o adresăm nu este dacă un anume aliment este bun pentru noi ci dacă Splina noastră e îndeajuns de puternică pentru a extrage principiile nutritive din acel aliment. Primul pas spre o alimentaţie corectă nu implică neapărat schimbarea dietei ci mai degrabă întărirea Splinei. Vom vedea cum ceva mai târziu în acest articol.

La nivel mental, Splina guvernează capacitatea de studiu şi de concentrare, de procesare a informaţiei. Deşi la prima vedere nu pare, gândirea şi procesul digestiv sunt asemănătoare. Când citiţi acest articol, de exemplu, trebuie să transformaţi cuvintele (hrana) în ceva ce puteţi înţelege cu mintea (substanţele nutritive) iar apoi să depozitaţi aceste cunoştinţe ca să le folosiţi mai târziu. Funcţia Splinei este aşadar de a transforma atât hrana cât şi informaţia în ceva ce poate fi utilizat. Există şi alte modalităţi prin care putem sublinia legătura dintre alimentaţie şi gândire. Când mâncăm prea mult, gândim mai greu; când învăţăm prea mult, avem poftă de alimente dulci; când ne facem prea multe griji ne putem bloca uşor sistemul digestiv. Puterea de concentrare şi digestia sunt în strânsă legătură şi se pot influenţa reciproc.

La nivel emoţional, Splina se exprimă prin capacitatea noastră de a primi şi de a oferi "hrană" emoţională. Când nevoile ne sunt satisfăcute ne simţim în siguranţă. Adesea confundăm nevoile emoţionale cu cele nutritive, consumând alimente când de fapt avem nevoie de alinare sau folosind mâncarea pentru a suprima sentimente precum frustrarea sau dorinţe. Iată aşadar cum capacitatea noastră de a găsi şi de a primi hrană emoţională este în strânsă legătură cu sistemul digestiv. După ce ne îndepărtăm de sânul mamei iar mai apoi de căminul părintesc ne dezvoltăm o mamă şi un cămin interioare pe care le purtăm în noi ca pe o sursă constantă de hrană şi sprijin. Această mamă interioară şi acest cămin interior sunt o bună descriere a rolului pe care îl joacă Splina.

Din punct e vedere anatomic, Splina se exprimă prin intermediul ţesutului conjunctiv. Acesta e dispus într-o reţea care ţine totul la locul său în corpul nostru. Ţesutul conjunctiv exprimă funcţia Splinei de sprijin şi reţinere în interior. Când acest ţesut este relaxat, toate mişcările corpului sunt uşoare iar organele funcţionează corespunzător. Ne simţim bine în pielea noastră şi în corpul nostru. Acest lucru este expresia unei energii puternice a Splinei.

Cu cât Splina noastră este mai puternică cu atât putem absorbi şi folosi mai eficient substanţele din alimentele consumate. Să vedem, deci, cum putem să ne întărim Splina şi să o menţinem în această stare.

Din punct de vedere fizic, Splinei îi "place" să atingă şi să fie atinsă, să se întindă. Mişcările de stretching (de întindere a muşchilor) ajută la eliminarea contracturilor din ţesuturile moi, relaxând astfel organele şi membrele corpului. Orice fel de exerciţii ajută Splina, cu condiţia ca acestea să fie urmate de stretching şi relaxare (masajul, de exemplu). Splina "iubeşte" atingerea fizică iar o "îmbrăţişare pe zi" e un adevărat medicament pentru Splină. Antrenamentul fizic este bun şi pentru minte. Atenţie, însă! Folosirea excesivă a acesteia (de ex. în timpul perioadelor lungi de studiu, sarcini care implică ore întregi de nemişcare şi prelucrare mentală de informaţii sau chiar şi problemele zilnice la care ne gândim excesiv) poate slăbi Splina.

Splina aparţine elementului Pământ, acesta fiind cel care ne furnizează hrana şi sprijinul ca o adevărată mamă. Prin intermediul legăturii noastre cu Pământul, Splina se exprimă d.p.d.v. spiritual. Făcute în mod conştient, toate activităţile care creează o legătură cu pământul - grădinăritul, lucrul cu lutul, petrecerea timpului cu picioarele goale pe sol, rostogolitul pe pământ - ne pot ajuta să ne "împământăm" mai bine în corpurile noastre şi în mediul natural. Şi în această manieră putem ajuta la întărirea Splinei.

Să vedem acum cum putem ajuta Splina să funcţioneze optim din punctul de vedere al funcţiei digestive.

Dacă mâncăm cu plăcere, corpul nostru va accepta mult mai eficient hrana. Deseori, e mai important să "vindecăm" relaţia noastră cu ceea ce mâncăm decât să schimbăm ceea ce mâncăm. De multe ori catalogăm alimentele drept "bune" şi "rele". Unele sunt "bune pentru noi" chiar dacă nu ne plac. Altele sunt "rele pentru noi" iar noi le consumăm cu un sentiment de vinovăţie în suflet sau chiar le evităm. De fapt şi de drept, atitudinea noastră faţă de alimente va indica Splinei ce să facă cu ele. Aşadar, orice am mânca, odată ce am ales un aliment, "bun" sau "rău", e mai bine să-l acceptăm cu dragă inimă.

Chinezii consideră că e mai bine să nu amestecăm servitul mesei cu activităţile lucrative. Digestia funcţionează cel mai bine când suntem concentraţi asupra a ceea ce mâncăm şi nu atunci când suntem distraşi sau deranjaţi. Deci nu citiţi, nu priviţi la televizor, nu vă ocupaţi de afaceri sau de alte lucruri când mâncaţi. Poziţia corpului în timpul mesei trebuie să fie relaxată. Dacă ţinem picioarele încrucişate, stăm răsuciţi sau cocoşaţi vom comprima organele digestive şi vom împiedica trecerea hranei prin sistemul digestiv.

O vorbă spune că "stomacul nu are dinţi". Mâncarea bine mestecată micşorează efortul pe care organele digestive trebuie să îl depună şi creşte eficienţa extracţiei substanţelor nutritive. Deasemenea mestecatul încălzeşte alimentele reci. Dacă mâncăm prea mult la o masă, va apărea o cantitate de hrană care îşi va aştepta rândul pentru a fi digerată. Ca urmare ne vom simţi obosiţi pentru că energia noastră va fi folosită pentru a digera hrana în exces. Dacă mâncatul prea mult devine o obişnuinţă, Splina începe să obosească şi poate produce flegmă sau căldură. Splinei nu-i place o cantitate prea mare de fluid la o singură masă deoarece acesta slăbeşte digestia.  O cantitate cât o ceaşcă de ceai de lichid e deajuns de obicei. Lichidele e mai bine să fie consumate între mese. Prea multe alimente crude sau reci şi prea mult lichid vor duce la slăbirea Splinei.

Procesul digestiv are nevoie de căldură. În medicina orientală aceasta se numeşte "foc digestiv". Când mâncăm foarte târziu, noaptea, hrana e digerată mai greu deoarece funcţiile corpului încetinesc în mod normal. Încercarea corpului de a arde hrana stagnantă generează căldură în exces care poate distruge yin-ul Stomacului. E indicat să se consume cât mai multe alimente din zona în care locuim şi asta pentru că energia din acestea se conservă mai bine. Din păcate qi-ul din alimente este distrus de microunde, de prelucrarea excesivă, de conservanţii chimici şi de radiaţii.

Aşadar, iubiţi orice aliment pe care îl consumaţi, nu mâncaţi foarte târziu, mestecaţi bine, mâncaţi relaxat, nu vă ridicaţi sătul de la masă şi mai ales nu exersaţi imediat ce aţi teminat de mâncat.

Tabel cu caracteristicile câtorva alimente (dpdv al MTC)

Nume

Gust

Tempe-
ratura

Meridian

Efecte

Acţiuni

Alune

Dulce

Neutru

SP, P

Întăreşte Qi-ul SP, umezeşte P, dizolvă Flegma

Tuse uscată, deranjament stomac, beriberi

Ananas

Dulce, acru

Neutru

S, VU

Induce eliminarea urinei,
ajută digestia

Edem, indigestie,
diaree, vomă

Banană

Dulce

Rece

S, IG

Întăreşte S, umezeşte

Gât uscat, sete, constipaţie

Caisă

Dulce, acru

Neutru

P, S

Produce lichide,
umezeşte P

Sete,
astm

Cartof

Dulce

Neutru

SP, S, IG

Întăreşte SP şi S

Dureri abdominale,
ulcer gastric

Castravete

Dulce

Rece

S, VU

Elimină Focul, elimină edemul

Edem, sete, urinare dificilă

Căpşune

Dulce, acru

Rece

P, SP

Umezeşte P,
întăreşte SP

Tuse uscată, durere în gât, indigestie

Ceapă

Picant, amar

Cald

P, S, IG

Activează yang-ul,
trimite Qi-ul în jos

Insuficienţă respiratorie,
tuse, ulcer

Cireaşă

Dulce, acru

Cald

SP, F

Întăreşte SP şi F,
hrăneşte F şi R

Inapetenţă, durere de mijloc sau rinichi

Crap

Dulce

Neutru

SP, S

Ajută la secreţia laptelui

Edem, beriberi, tuse, icter

Dovleac

Dulce

Cald

SP, S

Întăreşte Încălzitorul Mijlociu, reface Qi-ul

Malnutriţie, tuse,
viermi

Floare de caprifoi

Dulce

Rece

P, I, S

Elimină Focul inimii
şi toxinele

Febră, furuncul,
durere în gât

Floarea-Soarelui

Dulce

Cald, neutru

SP, IG

Opreşte diareea, uşurează apariţia erupţiilor în pojar

Constipaţie,
diaree cu sânge

Gherghin

Dulce, acru

Cald

SP, S, F

Ajută digestia,
îmbunătăţeşte circulaţia

Indigestie,
abdomen umflat

Ghimbir

Picant

Cald

P, SP, S

Încălzeşte P

Răceală, dizenterie,
indigestie, vomă

Ginseng american

Dulce, amar

Rece

P, S

Tonifică Qi, produce lichide, umezeşte P, elimină Focul inimii

Gură uscată,
sete, oboseală

Ginseng chinezesc

Dulce, amar

Cald

SP, P, I

Tonifică Qi,
hrăneşte P şi SP

Palpitaţii, leşin

Grapfruit

Dulce, acru

Cald

SP, S, F

Hrăneşte sângele

Vomă,
indigestie

Grâu

Dulce

Rece

I, SP, R

Hrăneşte I, întăreşte SP

Isterie, gură uscată, diaree

Iepure

Dulce

Rece

SP, S

Întăreşte SP,
hrăneşte Qi

Pierderea apetitului,
oboseală, sete

Lămâie

Acru

Rece

S, P, F

Întăreşte I

Tuse, indigestie, diabet

Mandarină

Dulce, acru

Rece

P, S, R

Ajută digestia,
întăreşte SP

Vomă, sughiţ

Mazăre

Dulce

Neutru

SP, S

Întăreşte SP, elimină edemul

Gât uscat, sete

Măr

Dulce, acru

Rece

SP, S

Produce lichide,
întăreşte SP

Debilitate, indigestie, inapetenţă

Mei

Dulce, sărat

Cald

SP, S, P

Întăreşte SP şi R, induce eliminarea urinei

Vomă,
urinare dificilă

Midii

Sărat

Cald

F, R

Hrăneşte F şi R,
tonifică Sângele
şi Esenţa

Transpiraţii nocturne, lumbago, impotenţă, ameţeală, durere de cap

Migdale

Dulce

Neutru

P, SP, IG

Umezeşte P şi intestinele, întăreşte SP şi S

Tuse, respiraţie greoaie, constipaţie

Morcov

Dulce

Neutru

Sp, F, P

Întăreşte SP, întăreşte energia F, curăţă I

Indigestie,
vedere înceţoşată, tuse

Muguri de ginkgo

Dulce, amar

Neutru

P, SP, R

Întăreşte P,
hrăneşte SP

Tuse, leucoree abundentă, urinare frecventă, incontinenţă

Muguri de pin

Dulce

Cald

P, IG

Umezeşte P
şi intestinele

Tuse uscată, constipaţie

Nuci

Dulce

Cald

R, P, IG

Umezeşte intestinele,
tonifică P şi R

Astm, tuse, impotenţă, constipaţie

Oaie

Dulce

Cald

SP, R

Încălzeşte Încălzitorul Mijlociu, tonifică Qi şi Sângele

Slăbiciune cronică, dureri abdominale, lumbago

Orez

Dulce

Cald

SP, S, P

Întăreşte SP şi S,
hrăneşte qi-ul P

Urinare frecventă, transpiraţie abundentă, diaree

Orz

Dulce

Rece

SP, S, VU

Întăreşte SP,
reglează energia S

Pierderea apetitului,
diaree, sete

Pară

Dulce, acru

Rece

P, S

Produce lichide, elimină mucusul, îndepărtează Uscăciunea

Tuse,
durere în gât

Pătlăgea vânătă

Dulce

Rece

S, IG

Elimină Focul, răcoreşte Sângele, susţine mişcările peristaltice

Hemoroizi,
scaune cu sânge

Pepene verde

Dulce

Rece

S, I, VU

Elimină Focul,
induce eliminarea urinei

Urinare dificilă,
gât uscat, afte bucale

Piersică

Dulce, acru

Cald

 

Ajută circulaţia Sângelui, umezeşte intestinele

Tuse, durere provocată de hernie

Porc

Dulce, sărat

Neutru

P, SP, F

Hrăneşte yin-ul,
tonifică Sângele

Tuse uscată, extenuare, constipaţie

Portocală

Dulce, acru

Rece

S, VU

Produce lichide

Urinare dificilă,
sete

Porumb

Dulce

Neutru

S, VU

Întăreşte S,
reglează Încălzitorul Central

Edem,
urinare dificilă

Prună

Dulce, acru

Rece

F, S

Elimină Focul din F,
produce lichide

Boli ale F,
diabet

Pui

Dulce

Cald

SP, S

Hrăneşte SP, tonifică R,
hrăneşte Qi
şi Sângele

Slăbiciune datorată naşterii sau operaţiei, boală cronică, urinare frecventă

Raţă

Dulce, sărat

Neutru

SP, P, R

Hrăneşte yin-ul, uşurează trecerea apei, îndepărtează umezeala

Tuse, gât uscat,
edem

Ridiche

Picant, dulce

Răcoritor

P, S

Ajută digestia,
elimină flegma

Infecţii respiratorii,
răceală, gripă

Roşie

Dulce, acru

Rece

S, F

Elimină Focul,
hrăneşte Yin-ul

Gât uscat, vedere înceţoşată, gingii sângerânde, epistaxis

Salată verde

Amar, dulce

Rece

S, IG

Ajută la eliminarea urinii

Urinare dificilă,
urină cu sânge

Scoici

Dulce, sărat

Rece

F, R

Elimină Focul,
hrăneşte yin-ul şi F

Ameţeală,
vedere înceţoşată, sete

Soia

Dulce

Neutru

SP, S

Întăreşte SP, elimină Umezeala, detoxifică

Edem,
beriberi, otrăvire

Spanac

Dulce

Răcoritor

IG, S, F

Umezeşte Uscăciunea,
hrăneşte F

Sete,
ameţeală, constipaţie

Struguri

Dulce, acru

Neutru

R, F, S

Tonifică Qi
şi Sângele

Tuse, palpitaţii,
energie scăzută

Susan

Dulce

Neutru

F, R, IG

Hrăneşte F, R,
umezeşte intestinele

Constipaţie, piele uscată,
păr cărunt

Tubercul de sparanghel

Dulce, amar

Rece

P, S

Hrăneşte yin, umezeşte P, elimină Focul inimii

Febră, tuse, diabet, durere în gât, constipaţie

Ţelină

Picant, dulce

Răcoritor

F, S, VU

Elimină Focul, calmează F, întăreşte S

Hipertensiune, ameţeală,
dureri de cap

Usturoi

Picant, dulce

Cald

Sp, S, P

Întăreşte S,
încălzeşte Încălzitorul Mijlociu

Dureri abdominale, dizenterie, tuberculoză, tuse măgărească

Vacă

Dulce

Neutru

SP, S

Întăreşte SP şi S,
tonifică Qi şi Sângele

Diabet, edem,
slăbiciune generală

Vareh

Sărat

Rece

F, S, R

Dizolvă flegma,
elimină edemul

Guşă, hernie,
edem, carcinoame

Varză

Dulce

Neutru

Sp, S

Hrăneşte SP,
reglează energia S

Dureri în abdomenul superior, ulcer gastric

 

Prescurtări:

Plămân - P

Intestin gros - IG

Stomac - S

Splină - SP

Inimă - I

Intestin subţire - IS

Vezică urinară - VU

Rinichi - R

Pericard (vase-sex) - PE

Trei focare - TF

Vezică biliară - VB

Ficat - F

Clubul Sportiv Qigong Galaţi © 2007